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Smyrne & Co
23 mai 2019

À l'attention d'Ece Temelkuran

Spoliations Izmir

Mail 22 mai, complété le 23 mai 2019 :

Comme l'écrit très lucidement Ömer Taşpınar, tant que les Turcs —particulièrement ceux qui ont édifié leur bourgeoisie sur les biens spoliés à l'élite grecque de Smyrne— ne reconnaitront pas génocides, conversions forcées à l'islam et spoliations, la Turquie ne connaitra pas la paix.

Pittaco • Vieille famille grecque bien connue. Ils avaient aussi une maison à Bornova et étaient des bienfaiteurs de l'orphelinat grec. Thrasivoulos de Bayraklı est mentionné dans l'Indicateur Commercial de 1898-99 comme suit: Pittaco Thr. Yovanoğlu Han Izmir, également dans le même Han, était l'actif Pavlos Pittaco, un avocat très célèbre vanté par Prokopiu dans son «Seriani Stin Palia Smirni». Les Pittaco avaient également une usine à Darağaç. Thrassivoulo Pittacos a reçu du Vatican l'honneur du Chevalier de l'ordre de Pie IX pour sa contribution à la donation d'un terrain pour la construction de l'église de San Antonio de Bayraklı. Mon père se souviendrait que les Pittaco avaient aussi des terres sur les hauteurs de Göztepe. The Heritage of Bayraklı and Turan - Alex Baltazzi, 2009 (note n°2)

———————— Legal History Ottoman Empire Turkey - Izmir

• Les passages sur Kemal et la création d’une bourgeoisie turque, née sur les spoliations des biens grecs et arméniens, et sur les liens étroits noués entre Atatürk et Hitler servent à mieux comprendre combien il est illusoire de vouloir changer l’identité d’un peuple par la force, même celle des lois. Ce récit biographique a le mérite de la cohérence et de l’unité. Très loin des clichés et de toutes les entreprises de falsifications du passé turco-ottoman. Atatürk, naissance de la Turquie moderne, Fabrice Monnier, CNRS Editions.

• Des fortunes immenses se sont bâties dans les premières années de la République, fruit de la spoliation des terres et le pillage des biens appartenant à ces communautés. La crainte de tous, réelle après la guerre, mais toujours sous jacentes de nos jours, est qu’ils reviennent demander des comptes. Itinéraire en Turquie chrétienne, Sébastien de Courtois.

• Chère Madame, Je suis la collaboratrice de Me Murat Alpaslan, Me Barıs Cilingir et Me Inayet Aksu, qui ont pris contact avec vous au sujet des propriétés que votre famille possédait à Izmir. Je suis française mais vis à Istanbul depuis cinq ans. Historienne de formation (spécialisée en histoire ottomane) et traductrice, j'enseigne à l'Université du Bosphore. Je suis chargée de la communication entre vous et le bureau d'avocats, que j'aide aussi dans ses recherches sur Izmir. Un élément nouveau s'est ajouté au dossier ces derniers jours. Nous avons découvert à Izmir une importante propriété au nom de votre grand-père maternel, que la mairie d'Izmir s'est appropriée de manière illégale. (…) 24 mars 2010, Noémi Lévy-Aksu. LSE Teaching Fellow. Department of International Relations. London School of Economics and Political Science : The Department of International History is one of the world’s leading centres for historical study and research. History at the LSE is consistently ranked amongst the top ten in the QS world university subject league tables, and in the top three in the UK and Europe.

• Moi qui suis réfugiée en France à cause de mes prises de positions contre le nationalisme turc. (…) c'est impossible que je nie les massacres et toutes les violences qu'ont subi les Grecs, d'autant plus que mon arrière grande mère est grecque. C'est vrai, j'insiste plus sur le génocide des Arméniens mais je parle toujours de tous les victimes de ce processus violent de la construction de l'Etat turc, avant et après. Mail de Pinar SELEK, sciencespo.fr, 17 mars 2019.

• La France, ses alliances. Lorsque la France, dans ses efforts militaires de conserver la Syrie et le Liban, perd la guerre de Cilicie contre Atatürk, sa position a changé secrètement et radicalement au sein des Alliés. Armes et informations militaires concernant les positions et les tactiques de l’armée grecque ont été données aux Turcs. La France, les Français face à la Turquie, Autour de l'accord d'Angora du 20 octobre 1921, par Aurore Bruna dans Bulletin de l'Institut Pierre Renouvin 2008/1 (N° 27), pages 27 à 41

• Tous les avoirs des Grecs confiés aux banques françaises ont été remis par la France à la Turquie d'Atatürk.

• Je pense que l'accord n'a d'ailleurs pas été appliqué par la partie turque et que la France n'a rien obtenu. C'est le résultat de la politique cynique de Briand dans un contexte de retournement des alliances et de forte hostilité de la presse française à l'égard de l'Angleterre, ce qui conduit a abandonner les Arméniens et les Grecs à leur sort, en espérant des avantages économiques et financiers par un accord avec le nouveau gouvernement turc.
Je me permets de vous signaler un article universitaire qui fait le point sur cette question: La France, les Français face à la Turquie - Autour de l'accord d'Angora du 20 octobre 1921 - Mail de Jean Pierre Maury, Université de Perpignan, 16 Mai 2019.

• Turkish capitalism’s ‘original sin’ by Ömer Taşpınar

When it comes to Turkey’s problem with democracy today, what happened to the Armenian and Greek populations of Anatolia a century ago might seem irrelevant. Yet the very opposite is true. Turkey will never become a true liberal democracy – one dedicated to the proposition that every citizen deserves equal protection – unless it comes fully to terms with the tragic history of the Anatolian Christians.

No country can claim momentum toward democratic maturity unless it has learned from past mistakes and established transparent institutions to prevent history from repeating itself. Unfortunately, there is no sign that President Recep Tayyip Erdogan’s Turkey is anywhere close to that point.

Last month marked the 104th anniversary of the Armenian Genocide. The fact that Turkish officialdom continues its campaign of denial of the Genocide should come as no surprise. What is more interesting – and, indeed, disturbing – is how Erdogan’s brand of nationalist authoritarianism now also extends to history. According to the Turkish leader, the deportation of Armenians was the “reasonable” thing to do at the time. Given this official line, this shameful revisionism, Turks really cannot wonder why so many in the West question their country’s interpretation of history.

What happened to Ottoman Christians in Anatolia is not a matter of political opinion. It is historical fact. A recent book, The Thirty-Year Genocide: Turkey’s Destruction of Its Christian Minorities, by Benny Morris and Der Ze’evi, two respected Israeli scholars, provides a clear and detailed picture of the process that led to the Armenian Genocide and the de-Hellenization – in fact, the almost total de-Christianization – of Anatolia. Between 1894 and 1924, as many as 2.5 million Ottoman Christians perished. As a result, the Christian share of Anatolia’s population fell to 2% from 20%.

And the purge continued even after the founding of the modern Turkish republic, and beyond Anatolia. By 1924, Istanbul had a population approaching a million. More than 200,000 citizens of Greek origin formed the largest ethnic minority in the city. Today, Istanbul is a giant metropolis of 16 million with a dying Greek community of just 3,000 souls.

History without context is always problematic. The 30-year period covered by the Morris-Ze’evi book constitutes the last phase of imperial disintegration – the Ottoman state suffered an agonizingly long death. Turkish historians who dispute the facts about Anatolian Christians sometimes argue there is another side to the story, one that might cast mass deportation as “reasonable” state policy: At that same time, Muslims in the Balkans and Caucasus had fallen victim to ethnic cleansing at the hands of majority Christians who were embarking on their own separatist missions to form their own nation-states.

Those dissenting historians are right; there are two sides to every story. However, a major problem with the Turkish version of history is that it accords moral equivalency to the pursuit of justifying the unjustifiable. In essence, it argues that “violence begets violence” and that the context of separatist violence in Christian-majority Ottoman provinces provided legitimacy for revenge in Muslim Anatolia.

Such logic is highly dangerous. If pre-emptive action and collective punishment are legitimate reactions to security threats, we should not be surprised by how the Turkish government deals with Kurdish nationalism. Should it have been such a shock, then, in the 1990s, at the height of the counterinsurgency campaign against the Kurdish Workers’ Party, or the PKK, that the Turkish state brutally displaced 2 million Kurds from their land?

No threat – military, ethnic or political – can justify a state removing populations whose presence is deemed simply inconvenient. This lesson, sadly, was never learned in Turkey because Ankara still considers the mass deportation of Armenians, which led to mass annihilation, as a “reasonable” thing. This is how the past shapes the future.

Another important ramification of the Armenian Genocide and the de-Hellenization of Anatolia is that it exposes the illegitimate roots of the Turkish bourgeoisie. It is no secret that Greek and Armenian communities were primarily merchants and craftsmen and wealthier than the average Anatolian Muslim. Starting with the Armenian massacres of the 1890s, and then the 1915 Genocide, the confiscation of Christian property continued until the Istanbul pogrom of 1955. (There were further efforts in 1974.) Local Muslim communities pillaged anything they could from the Greek and Armenian communities. In this, they were guided throughout by a Turkish government determined to establish a Muslim business community.

This, then, is the original sin of Turkish capitalism. Instead of being based on the protection of private property rights, Turkish entrepreneurship is founded on ethnic cleansing, the expropriation of property and the arbitrary distribution of land and capital stolen from non-Muslims. Even some of Turkey’s most dynamic and Western-oriented holding companies, whose roots are in the fertile land confiscated from Armenian families, are not exempt from this original sin.

With so much history unlearned and such shaky foundations for their institutions, is it any wonder that Erdogan’s Turkey today shows no respect toward the rights of its arch-enemies, the followers of Fethullah Gulen? Thousands of companies and assets worth billions have been confiscated. And in a bitter irony, the Gulenists, once ardent deniers of the Armenian Genocide, now acknowledge this historical tragedy. Sadly, the rest of Turkey still has not caught up.

This article was provided to Asia Times by Syndication Bureau, which holds copyright.

• Proclamation de la Guerre Sainte (Djihad) à Constantinople le 14 (23) novembre 1914

• La Catastrophe de Smyrne - 13 septembre 1922 / Evdokimos Dourmoussis

Extrait du 4ème chapitre du livre de E. Dourmoussis. La vérité sur un drame historique, la catastrophe de Smyrne Septembre 1922, Paris, Caffin, 1928

BNF Catalogue général———Notice n° : FRBNF32042164

• Lire : Extrait du 4ème chapitre du livre de E. Dourmoussis La vérité sur un drame historique, la catastrophe de Smyrne — Septembre 1922, Paris, Caffin, 1928

• Lire : Michel Paillarès. Le Kémalisme devant les Alliés p. 333 / 1922

« Tout ce qui n’est pas d’origine islamique ou ottomane est voué à la destruction. » écrit RojInfo.

Il conviendrait de préciser: «ottomane turque », puisque l’empire était constitué de plusieurs ethnies avant la décision conduite par Atatürk d’éradiquer toutes celles qui ne l’étaient pas.

Greek Genocide
“I am in hearty sympathy with every just effort being made by the people of the United States to alleviate the terrible sufferings of the Greeks of Asia Minor. None have suffered more or more unjustly than they. Woodrow Wilson (1856-1924).

Ece Temelkuran serait bien inspirée de ne pas nier les spoliations de biens. Prétendre le contraire la discréditerait à l'international. Peut-être que cette auteure, sa famille, ses amis et relations diverses occupent les biens appartenant à ma famille — occupent — des biens appartenant à moi-même. 

Qu'en pense-t-elle? 23 mai 2019, mail à Stock, Éditeur depuis 1708.

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